Med
venlig tilladelse fra:
Vestfyns
Hjemstavnsforening,
Bragt i Vestfynsk Hjemstavn 2006, 76. årgang.
De skrækkelige sommergilder i Kerte
Af EVALD ANDERSEN
I forbindelse med pietismens fremkomst i Danmark
søgte regeringen med kong Chr. VI, i spidsen at
ånden i dette fromhedsliv blev efterlevet i den
danske befolkning.
Regeringen indførte derfor med den såkaldte
sabbatsforordning af 12. marts 1735, under
trussel af straf, et påbud om befolkningens
helligholdelse af søn- og helligdage. Alle havde
herefter pligt til at gå i kirke på alle søn- og
helligdage. Samtidig blev der nedlagt forbud mod
bondefester, som f.eks. at holde majgilder og
ride sommer i by, julestuer, maskerader og
komedier. Pligten indskærpedes yderligere ved
forordningen af 12. juli 1748, som dog atter
tillod fester på hverdage. Kravet om tvungen
kirkegang på søn- og helligdage stod ved magt
indtil forordningen af 26. marts 1845.
Den 22. marts 1735 udstedte stiftamtmand
Sehested en placat, som fra prædikestolene
skulle oplæses for menighederne, om at »bønder
og bønderkarle på landet ikke derefter, som
hidindtil på mange steder har været i brug, mere
holder de såkaldte maj- eller sommergilder,
eller kører, går eller rider nogen steder, enten
på landet eller i købstæderne, for at tiltrygle
dem noget, siden de ikkun sådant til drik,
fylderi og andet anvender. Hvilket skulle
forkyndes på tinget og sognestævne, at samtlige
bønder og bønderkarle, ingenlunde må understå
sig efter-dags sligt at foretage og forøve under
alvorlig og uudblivelig straf«.
For at disse ord
ligesom skulle have vægt, skrev kongen den 4.
december 1739 følgende brev: »Vor bevågenhed
tilforn. Da vi ere komne i erfaring, hvorledes
der på forskellige steder, ved bøndernes
bryllupper, ligbegængelser samt andre deres
samqvemme og gilder begår stor yppighed og
overdådighed, såvelsom drukkenskab og andre
vederstyggelige synder, til den store Guds
fortørnelse, foruden, at de der bekoste deslige
samqvemme og gilder, enten oftest aldeles
ruinerede, eller sættes i borg og gæld«. Derfor
skulle amtmand Simonsen på det skarpeste holde
øje med gildernes afholdelse. Sognepræst Arent
Hassel, der var præst i Kerte i årene 1727 —
1743, kom herefter på lidt af en opgave med at
indberette sine sognebørn til amtmand Hans
Simonsen på Erholm.
Sommergilde. Maleriet findes på Nationalmuseet.
Amtmanden skriver den 12. november 1735 bl.a.
til amtsforvalteren i Assens, at de til ham, af
sognepræsten i Kerte, angivne personer, nu på
onsdag den 16. november kl. halvtolv formiddag
hos sognefogden i Ørsbjerg, skal examineres for
deres angivne helligbrøde.
Igen den 14. januar
1736 skriver amtmanden, at hr. Arent Hassel i
Kerte atter har angivet adskillige i sin
menighed for helligbrøde: »Så har jeg dog ved
samme forhør og nøje examination, ikke kunnet
tilfinde nogen af dem, at betale bøder efter
forordningen af 12. marts 1735, dels siden nogle
er blevne antegnede for hvad de sig i så måder,
førend forordningen af prædikestolen for dennem
ere bleven publiceret kunne have forset, og
dels var ikke af præsten, efter sammes
allernådigste tilhold bleven advarede og
formanede i deres huse, item at andre
formedelst svaghed og anden høj fornødenhed og
årsag, ikke har kunnet komme til kirke, så og at
præsten optegnede efter urigtig forebringende
af andre, foruden flere omstændigheder, som
derved er befunden. Hvorfor jeg, de anklagede
haver måttet frikende«.
Den 26. juni 1741 skriver
Arent Hassel i Kerte præstegård et brev til
amtmanden: »I hvor alvorlig, jeg har manet og
mindet imod de sædvanlige sommergilders
holdelse, hvor under der gror stor
uordentligheder og Guds fortørnelser i svang,
så er det dog her i Ørsbjerg ganske
godt fuldbragt, da jeg endog Sct. Hansdag ved
catechisationen forholdt de gamle, som lånte de
unge mennesker hus, og i slig måde understøttede
deres dårlighed, skulle blive ansete mere
straffældige end dårerne i sig selv. Jeg ligger
da sagen til klage frem for deres velbårenhed,
dels som Øvrighed, dels som herskab, thi til
Anders Madsens i Ørsbjerg, er sligt ondt øvet,
ikke alene Sct. Hansdag, men dagen efter, som
var en søndag, så jeg håber, at de qvinder måtte
ikke alene tiltales, men end og straffes til
anselig mulkt, såvel, som de mange karle og
piger samme steds. Jeg har mere at beklage mig
over, at jeg tillige skal røbe mit folks
opsætsighed, at jeg med Pauli, bor iblandt
vilde dyr i Ephesus.
(Er Paulus første brev til
de Corinthier. Kapitel 15, vers 32: »Stred jeg,
efter menneskelig måde at tale, med vilde dyr i
Ephesus, hvad hjælper det mig, dersom de døde
ikke opstå«. Vers 33: »Forføres ikke; slet
omgang fordærver gode sæder!«)
|
Hvad kunne der dog ikke gå i svang i den lyse
sommernat. »Nogle Piger vilde ikke være med. De
var generte og vilde ikke saadan ud at spadsere
alene med en fremmed Karl«
Julius Exner, 1850
|
Hassel
fortsætter: »Det er angående midsommer tiende,
da haver ikke alene de få mænd i Faurskov, alle
sammen vedtaget, at de ikke vil svare til
sommertiende før Michaelis. Iligemåde alle
gårdmændene af Hjerup, undtagen Mikkel Pedersen,
Peder Balle og Jens Jørgensen og gl. Lars
Larsen, hvilke dog frygtede, at rede for sig,
forventede bestraffelse af de andre på en kande
brændevin, hvortil de indbyrdes havde besvoret
sig om nogen fandtes, som betalte«.
Amtmand
Simonsen skriver, at nogle holder gilderne i
deres huse, på det at de kunne undgå den straf,
som ufejlbarlig derpå ville påfølge, om de
derudi fremdeles dumdristig skulle fremture. Han
anbefaler oldermanden, når noget sådant gilde i
byen eller lauget holdes, at angive dette til
præsten. Men skulle sådan angivelse af
oldermanden mangle, vorder han under søgsmål
inddraget for forsømmelse og modvillighed.
Arent Hassel trøster amtmanden med, at Laurs
Laursen, som er hans fæstebonde, dog ikke havde
holdt gildestue for de unge folk i
Hjerup, men at spillemanden for laugene var
Claus Thomsen, tjenende Peder Sørensen i Hjerup
var en karl, som tilhørte amtmandens gods, og at
han havde spillet i Hjerup Sct. Hansdag, »det
var ikke christendommen anstændigt, om ikke
sligt til opsigt og hæmmelse blev statueret
eksempel med straf og mulkt til de fattiges
cassa«.
Kilder: Asens og Hindsgavl amter: Journal, 1735
—1744. Kopibog, 1727 —1742. Dansk
Kulturhistorisk Opslagsværk. 1991.
Gengivet med venlig
tilladelse fra Vestfyns Hjemstavn